[linux] Re: ubuntu 16-04-1 upgrade all devices lost

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Di Aug 9 19:12:12 CEST 2016

Hoi Hans,

On Tue, 2016-08-09 at 18:46 +0200, Kees Theunissen wrote:
> On Tue, 9 Aug 2016, Hans Rood wrote:
>
> Hoi Hans,
>
> Het zou best kunnen dat die blikseminslag schade veroorzaakt heeft
> die bijvoorbeeld extra warmte ontwikkeling heeft gegeven. En dat
> daardoor later meer schade, en systeem uitval, onstaan is.
>
> Die schade hoeft dan niet op je harde schijft te zitten. De kans
> is groter dat het elsers in je systeem zit.
>
> Ik zou niet overhaast te werk gaan met opnieuw installeren of zo.
> Eerst maar eens je systeem opnieuw proberen te booten, eventueel
> vanaf een live cd of usb-stick. Lukt dat niet probeer het dan
> [...]

Wat Kees omschrijft, het maken van een backup door de disk uit het
systeem te halen, heb ik al een paar keer voor een klanten gedaan.

Gaat het in dit geval om een Desktop of Laptop systeem? Is het een 2.5"
of 3.5" schijf. En heeft deze een sata of nog een ide aansluiting? Daar
koppel je dan een verloopje naar usb aan vast. Die je even aan een
ander systeem hangt. Zodat je in ieder geval een recente backup van je
bestanden kan maken.

Het is goed om te zien dat je documenten veilig op /dev/sda3 staan.

Als je daarna met de suggesties aan de gang bent geweest geeft dan even
aan wat 'wel' werkt. Geeft ons de mogelijkheid daar op in te spelen.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel