[linux] Re: ubuntu 16-04-1 upgrade all devices lost

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Di Aug 9 19:31:21 CEST 2016

Op 9 aug. 2016 18:46 schreef "Kees Theunissen" <C.J.Theunissen op differ.nl>:

> [...]
Ahh, dat werpt een ander licht op de zaak.

> Het zou best kunnen dat die blikseminslag schade veroorzaakt heeft
> die bijvoorbeeld extra warmte ontwikkeling heeft gegeven. En dat
> daardoor later meer schade, en systeem uitval, onstaan is.
>
> Die schade hoeft dan niet op je harde schijft te zitten. De kans
> is groter dat het elsers in je systeem zit.

Bij rare problemen (anders dan direct na een upgrade naar een andere versie
;) ) is het geheugen altijd mijn eerste verdachte. Zeker bij heftige
omstandigheden als een blikseminslag...

De meeste livecd's hebben memtest er bij in het bootmenu.  Dat kost wel ff
tijd, maar als je die eens een nachtje kunt laten lopen, dan zou er wel een
resultaat moeten zijn.

Na het geheugen zou ik ook de harddisk eens testen. Ook daarvoor zijn
livecd's handig, met gsmartcontrol kan het grafisch.

Mvg, Guus Snijders