[linux] Ubuntu 16.04 MATE op USB-stick installeren?

lnx lnx op kpnmail.nl
Wo Dec 14 21:00:15 CET 2016

Hallo Jordy,

On 13/12/16 17:18, Jordy Deweer wrote:
> Beste mensen,

[...]

> Maar is het mogelijk om de installatie van Ubuntu Live naar hetzelfde medium
> (een usb-stickje van 16GB) te laten doen?

Volgens mij gaat dit niet lukken maar heb zelf m.b.v een bootable
USB-stick met daarop LMDE2 32-bits Cinnamon een installatie op een
andere USB-stick gedaan waarbij de volgende partitie indeling was
gehanteerd:

test op test_usb ~ $ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 14,6 GiB, 15627485184 bytes, 30522432 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0x7312450c

Device     Boot   Start      End  Sectors  Size Id Type
/dev/sda1          2048   718847   716800  350M 83 Linux
/dev/sda2        718848  2815999  2097152    1G 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda3       2816000 30521343 27705344 13,2G 83 Linux

> En als ik het systeem op zo’n usb-stickje zet, hoeveel neemt dit dan in,
> m.a.w. hoeveel plaats is er nog voor extra programma’s, zoals Liblouis en
> LiblouisUTDML, Apache, PHP, MariaDB, PHPMyAdmin, …

Na installatie en alle updates geeft dit het volgende gebruik:

test op test_usb ~ $ df -h
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda3        13G  5,0G 7,3G   41% /
/dev/sda1       331M   42M 268M   14% /boot

Er is nog ruimte vrij maar de bottleneck zal niet zozeer de ruimte zijn
maar de snelheid of beter gezegd de traagheid waarmee alles werkt!

Na installatie op de USB-stick waren er 185 updates beschikbaar met een
total grootte van 496MB welke vrij snel waren gedownload maar vervol-
gens heeft ie er meer dan 6 uur over gedaan om het te installeren!!

Verder gaat het opstarten van een programma eveneens erg traag en
vergeet het maar om twee programma's tegelijk te starten.

Al met al gaat werkt alles *bijzonder* traag tenminste bij een LMDE2
32-bits Cinnamon en vermoedt dat het bij Ubuntu MATE niet veel
beter/sneller zal gaan worden.

> En mocht Ubuntu 16.04 MATE te zwaar zijn voor wat ik zou willen bereiken, is
> er dan nog een tweede mogelijkheid beschikbaar, een ander OS dat ook met
> MATE-desktop werkt / kan werken?

Linksom of rechtsom. Werken vanaf die USB-stick zal gewoon traag zijn en
mogelijk dat bij USB 3.0 dingen sneller zullen gaan al is het nog maar
afwachten hoe dit in de praktijk uit pakt.

> Ik hoop dat hier een verhelderend antwoordje op kan komen.

Hopelijk bij deze.

> [...]
> appart, die leerrijk is. Je leert erdoor snappen hoe een pc volledig werkt,
> en hoe partities en heel de boel werken.
>
> Ik ben al bij al heel blij dat ik een stuk voor Linux gekozen heb, maar ik
> blijf, om praktische redenen, nog grotendeels bij Windows zweren. Dit komt
> door mijn blindheid, en het feit dat ik schoollopend ben. Linux is nog niet
> toegankelijk genoeg om er volledig mee aan de slag te kunnen, als ik het
> over tabellen heb in Open Office, bijvoorbeeld.
>

> Maar ik zie dus graag het antwoord op mijn bovenstaande vraag.
>

> Hartelijke groeten uit het regenachtige Brugge, België,

Groet,
Fred

--

Linux status: - normaal GUI en iets minder CLI gebruiker -