[linux] Ubuntu 16.04 MATE op USB-stick installeren?

Do Dec 15 11:23:41 CET 2016

Aldus schreef lnx op Wed, Dec 14, 2016 at 09:00:15PM +0100:
> On 13/12/16 17:18, Jordy Deweer wrote:
>
> [...]
>
> Volgens mij gaat dit niet lukken maar heb zelf m.b.v een bootable
> USB-stick met daarop LMDE2 32-bits Cinnamon een installatie op een
> andere USB-stick gedaan waarbij de volgende partitie indeling was
> gehanteerd:

Wat je natuurlijk ook kunt proberen is om naar een harde schijf te
installeren en daarna alle bestanden te kopiƫren naar externe opslag.

[...]

> Na installatie en alle updates geeft dit het volgende gebruik:
>
> test op test_usb ~ $ df -h
> Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
> /dev/sda3        13G  5,0G 7,3G   41% /
> /dev/sda1       331M   42M 268M   14% /boot

Tegenwoordig heb je een disk van 16 GB zo vol als je een paar vette
programma's installeert en veel eigen date hebt.

> Er is nog ruimte vrij maar de bottleneck zal niet zozeer de ruimte zijn
> maar de snelheid of beter gezegd de traagheid waarmee alles werkt!
>
> Na installatie op de USB-stick waren er 185 updates beschikbaar met een
> total grootte van 496MB welke vrij snel waren gedownload maar vervol-
> gens heeft ie er meer dan 6 uur over gedaan om het te installeren!!

Dat zal met gewone harde schijven ook veel tijd kosten, maar binnen het
uur.

> Verder gaat het opstarten van een programma eveneens erg traag en
> vergeet het maar om twee programma's tegelijk te starten.

Laten we eens gokken dat lang niet alles traag gaat, maar enkel het
lezen en schrijven van die USB stick. Ik vermoed echt dat het aan de
hardware ligt. Dat is vreemd, want tegenwoordig zijn SSD discs sneller
dan harde schijven en die zijn weer veel sneller dan de discs die ze
in laptops stoppen. Kies dus de snelste USB-stick of USB-schijf die
je kunt vinden en neem een exemplaar met USB 3.0 of 3.1 interface en
ook niet te klein.

Dan heb je voor goede snelheid natuurlijk ook een laptop of PC nodig
die over een snelle USB-inerface beschikt of anders veel geduld...

Suc6,

Daniel