[linux] Re: Advies adsl-routertje voor OpenWrt

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo mei 18 09:16:04 CEST 2016

On Tue 17 May 2016, Matto Fransen wrote:

> Dus dan moet ik op zoek naar twee apparaatjes:
> - DSL-modem dat in bridge-modus kan
> - een apparaat dat OpenWRT kan
>
> Nog advies voor deze dingen ?

Voor de modem wordt in zo'n situatie vaak de Draytek Vigor 130 gebruikt.
Ikzelf heb geen ADSL/VDSL meer omdat ik niet meer dan 4Mb/s kan krijgen
hier.

Zelf zou ik als firewall enzo daarachter een "echte" linux systeempje
neerzetten, een zuinige Atom systeempje bijvoorbeeld; daar kun je toch
meer meer mee dan een openwrt ding. Ik heb dat ook in de meterkast
hangen, en dan in de woonkamer een access point (met openwrt) die ook
als switch dienst doet voor tv / satelliet ontvanger / ...

Als je geen 5GHz wifi nodig hebt dan is een TP-Link 1043ND prima en
goedkoop, daar kun je gewoon via de standaard webinterface een openwrt
image in laden.

Paul