[linux] 'T gaat op TV, een paar seconde over Linux, wat weggepiept moet worden

Zo mei 14 15:49:55 CEST 2017

Aldus schreef Gerard Bekhuis op Sun, May 14, 2017 at 12:11:36PM +0200:
> Hallo Daniel.
>
> Sorry in NL wordt heel veel vergaderd en besturen opgebouwd.

Verenigingen en Stichtingen zijn wettelijk verplicht om een bestuur te
hebben en bedrijven een direktie.

> Hier in Dld. draaien alle Linux-User-Gruppen zonder bestuur en volledig
> kostenloos, gedeeltelijk worden ze gesponserd, maar de meerheid organiseert
> dat zuiver privé en dat moet in NL ook mogelijk zijn of voor gevochten
> worden dat het mogelijk gemaakt wordt.

Het is de laatste jaren moeilijk om subsidie van de Overheid te krijgen.
De NLLGG geeft nauwelijks 7000 Euro per jaar uit.

De Hobby Computer Club is de grootste gebruikersgroep van Nederland en
Vlaanderen met ruim 50.000 leden. De meeste leden zijn niet in de IT
werkzaam. Daarmee zijn de grootste Linux User Groups waarschijnlijk
de voormalige Unix GG en DOS GG (die een beetje een hekel aan elkaar
hebben).

De HCC heeft ook lokale afdelingen waarvan sommmige kleine LUGs herbergen.
De afdelingen richten zich meer op beginnende Windows-, Apple- en Linux-
gebruikers.

Op nationaal niveau is er nog de NLUUG, die voornamelijk bedrijven als lid
telt en duurder is, maar waar we vriendschappelijke banden mee hebben.
Verder zijn er enkele lokale LUGs, waarvan enkele mede op zijn gericht door
de NLLGG.

De laatste jaren heeft Nederland een bloeiende beweging van 'hacker
spaces', waarin soms Linux wordt gebruikt.

> In de Linux-User-Gruppen treffen sich Linux-User, die elkaar helpen en
> mensen die belangstelling voor Linux hebben en afscheid van windows willlen
> nemen.

De NLLGG probeert nieuwe Linux-gebruikers binnen te halen door middel
van plaatselijke Linux Install Parties; de laatste was meer dan tien
jaar geleden. De openbare bibliotheken houden sinds kort Coder Dojo's
om kinderen te leren programmeren; daar zou Open Source een rol kunnen
spelen.

Er was onlangs in Amsterdam een groot hacker event. In het verleden nam
de NLLGG aan die events deel.

Dan blijven T-DOSE en FOSDEM over als jaarlijkse Open Source
bijeenkomsten in het nederlandstalige gebied.

De NLLGG heeft zich op beperkte schaal ingezet bij acties op politiek
gebied c.q. tegen software monopolisten. In 2002 wist een groepje rond
Kees Vendrik de Tweede Kamer (onze Bondsdag) over te halen voor een
motie waarin de Regering wordt opgeroepen om over te stappen naar
Open Source en Open Standaarden. over te halen voor een motie waarin
de Regering wordt opgeroepen om over te stappen naar Open Source en Open
Standaarden. Dit leidde in 2007 tot het beleidsplan Nederland Open en
in Verbinding dat een 'comply or explain' beleid introduceerde. Enkele
jaren geleden werd het beleid geëvalueerd in de parlementaire enquête
onder leiding van Elias die er in de praktijk weinig van terugvond en
in 2016 nam het parlement een motie in die Open Standaarden verplicht
stelt. Als München straks van Linux naar Windows overstapt, dan zijn ze
in Den Haag nog steeds aan het vergaderen. Ondertussen zijn bepaalde
overheidsdiensten al druk met Linux bezig, maar vooral op de server.

> Gerard.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

P.S. De NLLGG heeft geschreven dat Staatssecretaris Heemskerk een
standbeeld verdiende. Lijkt me een manier om de kas in 1 keer leeg
te maken.