[linux] 'T gaat op TV, een paar seconde over Linux, wat weggepiept moet worden

Zo mei 14 16:28:11 CEST 2017

Aldus schreef Frederik Vos op Sun, May 14, 2017 at 12:13:36PM +0200:
> Ik denk dat er opgepast moet worden om niet allerlei zaken door elkaar te halen.
> Allereerst: in het bedrijfsleven is, ook in Nederland, in het
> serverpark bepaald geen onbekende meer.

Allicht. Dat komt echter niet allemaal door de voorlichting van de
NLLGG.

> Ten tweede: op de desktop hebben we nog een lange weg te gaan voor wat
> meer acceptatie dan nu het geval is. Natuurlijk spelen hier best wel
> wat zaken en factoren een rol, maar ik denk dat zo te meer mensen

Dat blijkt. Waar koop je zo snel een PC met voorgeïnstalleerd Linux? Er
zijn een aantal bedrijven die ze via het web aanbieden.

Belangrijk is ook de beschikbaarheid van applicaties en drivers voor het
OS. Er zijn dus grote organisaties nodig met veel gebruikers die hun
leveranciers ervan overtuigen om hun software naar Linux te porteren.
Verder moeten er meer bedrijven zijn die support leveren.

> wel dat je dat dan kan blijven volhouden in kwaliteit etc.
> Btw. Ik ben een groot voorstander van elkaar te helpen, zeker in de
> prive, maar het is niet het enige middel. Kostenloos gastlessen geven
> op scholen gaat echt een paar bruggen te ver wat mij betreft. Veel
> belangrijker is dat LPI en/of LF trainingen op MBO gewoon normaal
> zijn, en gegeven worden door docenten die weten waar ze 't over
> hebben.

Onderwijs is erg belangrijk. Ik heb al eerder geklaagd dat als een klein
bedrijf een systeembeheerder van het MBO in dienst wil nemen, die alleen
mensen vindt met certificaten van Microsoft, Cisco en Oracle. Er zijn
niet voor niets heel wat open vacatures voor Linux beheerders.

> m vr gr
>  Frederik

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth