[linux] 'T gaat op TV, een paar seconde over Linux, wat weggepiept moet worden

M.A. Perry maperry op zeelandnet.nl
Ma mei 15 12:18:50 CEST 2017

Gerard,

In principe ben ik met je eens. Hoe minder formaliteit, hoe beter.
Maar ik ben langs deze weg in het verleden geweest. Het kernpunt
was WA-verzekering. Zo voelde ik mij (geen jurist) gedwongen om over
de 'informele vereniging' te informeren en ik trok de conclusie dat,
in dit geval, desbetreffende zaak te risicovol voor mij was.
(De zaak had niets met Linux noch computers te maken.)

Mijn (niet juridisch deskundig) inziens: als de risico voor een WA
claim zeer klein is, bijvoorbeeld regelmatig bridgen thuis met een
paar vrienden, is er weinig aan de hand.

Hoe groot de risico's in verband met het regelmatig bijeenkomen van
een "linux-kliniek" zijn is mij niet duidelijk. Of de eigen persoonlijk
WA verzkering de risico's hiervan dekt is mij ook niet bekend. Dat
moet men aan zijn verzekeraar vragen. Houdt rekening ermee dat de
regelmatig vergadering voor een informele vereniging beschouwd kan
worden, waardoor "vereniging" verantwoordelijk is voor de WA claims op
haar vrijwilligers. Bij het ontbreken van duidelijk statuten ontstaat
er onzekerheid over hoe de aansprakelijkheid over de "leden" van de
informele vereniging onderling verdeeld moet worden.
En daar gaat mijn Latijn op.

My 2-cents worth,
Mike perry

--