[linux] shares mounten

Vr Apr 27 16:45:50 CEST 2018

Aldus schreef Fred op Fri, Apr 27, 2018 at 03:00:01PM +0200:
> Beste lijst,
>
> Ik wil na het opstarten van Debian Stretch wat mappen mounten zodat ik de
> bestanden op mijn nas lokaal beschikbaar heb. Concreet gaat het hier om een

'Map' of 'folder' schijnt afkomstig te zin van de MacIntosh. Computers
maken gebruik van directories.

> [...]
> errors=remount-ro 0       1
> # swap was on /dev/sda5 during installation
> UUID=30303153-28d6-49b4-88f4-db3552e52592 none            swap    sw
> 0       0
> /dev/sr0        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
>
> //192.168.178.32/usenet/ /mnt/share/usenet cifs
> uid=0,rw,credentials=/etc/cifspasswd 0 0
> //192.168.178.32/music/ /mnt/share/muziek cifs
> uid=0,rw,credentials=/etc/cifspasswd 0 0
> //192.168.178.32/homes/fred/ /mnt/share/nas cifs
> uid=0,rw,credentials=/etc/synologypasswd 0 0

Ik zou de 'noauto' optie gebruiken voor op de laptop zodat je NAS
onbereikbaar is al je buitenshuis bent.  De volgende vraag is nu in
hoeverre uw huidige opzet wel of niet voldoet.

Vervolgens nemen we aan dat de NAS en de laptop beiden Linux draaien.
Dan is het wat gemakkelijker om NFS te gebruiken i.p.v. CIFS. Welke
accounts kent de NAS en hoe gebeurt de authenticatie? ZIjn de UID en GID
nummers op beide systemen gelijk?

Als u automatisch /homes/fred wilt mounten en de andere gebruiker
/homes/wilma, dan kunt u automount gebruiken.

Succes,

Daniel

--

		Geeks of a feather cruft together