[linux] CD voorrad converteren naar bibliotheek op disk, zou toch een makkie moeten zijn

meine trialero op gmx.com
Do Dec 6 10:19:38 CET 2018

On Thu, Dec 06, 2018 at 08:08:30AM +0100, Julien Michielsen wrote:
> Is het niet veel gemakkelijker een kleine computer naast de installatie
> te zetten, en dan op te geven dat je A,B enz. af wilt spelen? De cd's
> bevatten toch files in een formaat dat makkelijk naar disk gekopieerd
> kan worden?  Heb je dan een disk van een gigabyte, dan zul je toch wel
> al zo'n beetje ruimte zat hebben, Weet iemand of hier een uitgewerkte
> procedure voor bestaat?

ik heb naast de TV een computer staan met zowel geripte CD's als
video's. de TV kan als monitor gebruikt worden voor het programma om de
CD's af te spelen (audacious) als voor de video's (mpv). aan deze
computer zit een 5.1 speakerset.

de CD's heb ik op verloren momenten geript naar de harde schijf, ben
eerst begonnen met de muziek ik die ik graag wilde horen, andere CD's
komen dan later. je zou kunnen kijken of je de (meestal .WAV) bestanden
van een muziek-CD ook zo naar je harde schijf kan kopiƫren en je
afspeelprogramma dat formaat kan lezen.

bedenk voor het rippen of je de muziekbestanden ook op andere apparaten
zoals je smartphone of MP3-speler wil gebruiken, in verband met de keuze
van het bestandsformaat bij het rippen. ik had alles naar .ogg geript --
prima voor de computer, maar wordt door sommige mobiele apps niet
gevreten. eventueel converteren van geripte bestanden gaat goed met
ffmpeg.

voor nu 124 CD's en 48 video's heb ik aan een 500Gb schijf voldoende, er
is inclusief OS slechts 78Gb in gebruik.

met een relatief bescheiden machine kan je dus al heel veel...

//meine