[linux] linux mint en update windows

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Dec 13 11:21:49 CET 2018

On Wed 12 Dec 2018, tmeulenbeek op kpnmail.nl wrote:

> op mijn oude laptop heb ik jaren naar tevredenheid Linux Mint naast Windows 10 gedraaid. Ik had daarbij (het laatste jaar) slechts 1 probleem: Als ik Windows een keer nodig had voor bijvoorbeeld de update van mijn Garmin-kaarten volgde automatisch de update van windows.
>
> Vervolgens kon ik niet meer bij linux komen en moest ik het elke keer opnieuw installeren.
>
> Voordat ik Linux weer op mijn mijn nieuwe laptop installeer wil ik graag uitvinden hoe bovenstaand probleem te vookomen.

Ik heb begin 2016 een refurbished HP laptop gekocht, waarop een windows
7 licentie zat. Ik heb toen meteen de disk vervangen door een SSD. Als
ik het mij goed herinner, heb ik toen eerst windows 7 geinstalleerd
waarbij ik een partitie vrij liet voor linux, en toen de upgrade naar
windows 10 gedaan (kon toen nog gratis). Daarna linux geinstalleerd, met
grub als boot loader waarbij windows als boot optie verscheen.

Ik heb al een aantal maal windows 10 upgrades gehad, maar dat leverde
nooit tot problemen, altijd bleef grub en linux als default boot.
Wat natuurlijk weer lastig is bij zo'n windows upgrade, want die reboot
graag een paar keer en dan moet je dus erbij blijven zodat je voor
windows kunt kiezen in grub :-) Anders moet je alsnog weer rebooten.

Ik had vroeger ook een windows in virtualbox, maar met name bij het
downloaden van groter kaarten in mijn Garmin 276c luistert de timing
nogal nauw en loopt het na een uur fout (die 276c presenteert niet
"gewoon" een USB storage device).

Paul