[linux] permissies en directories vraag

Do Dec 13 18:52:25 CET 2018

Aldus schreef paai op Thu, Dec 13, 2018 at 05:07:47PM +0100:
> Hallo,
>
> Hoe kan ik bij het aanmaken van nieuwe files of het copieeren vanervoor
> zorgen dat de owner niet de userĀ  die de file aanmaakt of copieert is, maar
> dat de owner die van de betreffende directory is?

He enige dat ik zo snel kan bedenken is een scriptje om dat achteraf
recht te trekken. AFS heeft andere regels voor permissies dan een
regulier Unix file system.

> Als mijn vrouw vanuit Windows aan haar website werkt (die als owner www-data
> en groep xandra heeft), krijgen nieuwe files steevast xandra als owner en

Ik neem even aan dat er naast de groep 'xandra' een user bestaat met
dezelfde naam. Nu vermoeden wij verder dat de web server op Linux draait
of een Unix. Dan is het van belang hoe die Win-doos dan de files op de
server benadert. Ik gok dat ze SMB of NFS gebruikt: dat zou het gedrag
verklaren.

Er is een oplossing: de web content uploaden met DAV. Dan zorgt e web
server ervoor dat alle files dezelfde permissies krijgen.

> Ik heb gekeken bij setuid enzo, maar dat snapte ik niet zo goed...
>

> Paai

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

 P.S. Er was gisteren een item over Grashoek in het NOS-TV-journaal.