[linux] permissies en directories vraag

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Dec 13 22:16:51 CET 2018

On Thu 13 Dec 2018, paai wrote:

> Hoe kan ik bij het aanmaken van nieuwe files of het copieeren vanervoor
> zorgen dat de owner niet de userĀ  die de file aanmaakt of copieert is, maar
> dat de owner die van de betreffende directory is?
>
> Als mijn vrouw vanuit Windows aan haar website werkt (die als owner www-data
> en groep xandra heeft), krijgen nieuwe files steevast xandra als owner en
> dan liefst ook nog alleen u+rw. En dan is het "Paai! Hij doet het niet!".

Je bedoelt dat group dan niet eens read permission heeft? Da's wel
apart.

> Ik heb gekeken bij setuid enzo, maar dat snapte ik niet zo goed...

https://www.gnu.org/software/coreutils/manual/html_node/Directory-Setuid-and-Setgid.html
vertelt het redelijk goed. Als je dus de directory van group www-data
maakt en dan chmod g+s doet van de directory, dan zouden nieuwe files
ook van group www-data moeten zijn. Alleen heb je daar niks aan als
group geen read permissions heeft... Dan zou je moeten kijken of ergens
een umask op 077 staat o.i.d.

Paul