[linux] Gstreamer: mis ik echt een element?

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Zo Dec 16 11:48:16 CET 2018

Ik probeer met Gstreamer in Ubuntu 18.04 een cursus video af te spelen.
Nu krijg ik wel geluid, maar geen beeld. Altijd een leuke case. Mijn
eerste gedachte, o er ontbreekt natuurlijk een library? Dus gelijk even
gecheckt. Maar Gstreamer good, bad en ugly zijn geïnstalleerd.

$ gst-launch-1.0 playbin uri=file:///home/frans/Videos/Ansible\ 2\ for\
Beginners/01\ The\ Course\ Overview.mp4

Setting pipeline to PAUSED ...
Pipeline is PREROLLING ...
Got context from element 'vaapisink0': gst.vaapi.Display=context,
gst.vaapi.Display=(GstVaapiDisplay)"\(GstVaapiDisplayGLX\)\
vaapidisplayglx0";
Missing element: H.264 decoder
WARNING: from element
/GstPlayBin:playbin0/GstURIDecodeBin:uridecodebin0: No decoder
available for type 'video/x-h264, stream-format=(string)byte-stream,
alignment=(string)nal, parsed=(boolean)true'.
Additional debug info:
gsturidecodebin.c(921): unknown_type_cb ():
/GstPlayBin:playbin0/GstURIDecodeBin:uridecodebin0
Redistribute latency...
Pipeline is PREROLLED ...
Setting pipeline to PLAYING ...
New clock: GstPulseSinkClock
^
Chandling interrupt.
Interrupt: Stopping pipeline ...
Execution ended after 0:00:15.553067058
Setting pipeline to PAUSED ...
Setting pipeline to READY ...
Setting pipeline to NULL ...
Freeing pipeline ...

Deze pipeline met ctrl-c afgesloten. En specifiek, die voor h264 zoals
hierboven beschreven staat er reeds bij.

$ gst-inspect-1.0 avdec_h264

Factory Details:
  Rank                     primary (256)
  Long-name                libav H.264 / AVC / MPEG-4 AVC / MPEG-4 part
10 decoder
  Klass                    Codec/Decoder/Video
  Description              libav h264 decoder
  Author                   Wim Taymans, Ronald Bultje, Edward Hervey

Iemand deze error al eens ondervangen?

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/