[linux] vast lopende, en daarna na her-installatie weer werkende computer

Di Jan 30 11:06:26 CET 2018

Aldus schreef michkloo op Tue, Jan 30, 2018 at 09:12:11AM +0100:
> [...]
> had het toch een hele tijd goed gedaan. Herinstalleerde het linux
> systeem (momenteel ubuntu 16.04) en het ging weer goed. Tot het na
> enige tijd weer zover was.
>
> Ik heb een dmesg| grep -i edac uitgevoerd, en daarop staat het
> volgende (laatste 5 regels):
>
>     14.661111] EDAC pnd2: d_cr_drp0=000000000 ret=2
> [   14.661151] EDAC pnd2: d_cr_drp0=0c000c005 ret=0
> [   14.661191] EDAC pnd2: d_cr_drp0=000000000 ret=2
> [   14.661192] EDAC pnd2: ECC disabled on channel 2
> [   14.661193] EDAC pnd2: Failed to register device with error -22.

22 (EINVAL) is gedefinieerd als 'Invalid argument'.

https://elixir.free-electrons.com/linux/latest/source/drivers/edac/pnd2_edac.c
https://01.org/linuxgraphics/gfx-docs/drm/driver-api/edac.html

> de voorlaatste regel (ECC disabled on chanel 2) zou kunnen
> wijzen op een slechte memory-chip. Zie ik dat verkeerd, of - het is
> een pas gekochte computer - kan ik om nieuwe geheugenchips vragen?

Natuurlijk zou dat kunnen:-( als je een goedkope PC hebt, dan zit daar vaak
geheugen in zonder ECC (en de PC ondersteunt dan geen RAM met ECC). Je vindt
ook vaak een slechte processor-chip (Intel of AMD). Heb je het Memtest
programma geprobeerd?

De informatie hierboven is nogal beknopt. Zijn er verder geen relevante
mededelingen? Welke output geeft het 'mcelog' commando?

Welke kernel versie wordt hier gebruikt? Aangezien het om kersverse
hardware gaat, zou updaten van kernel en microcode kunnen helpen.

Relevante mailing lijst: linux-edac https://marc.info/?l=linux-edac&r=1&w=2

Suc6,

Daniel

--