[linux] Partities

Zo Sep 9 20:17:00 CEST 2018

Aldus schreef Geert Stappers op Sun, Sep 09, 2018 at 05:58:54PM +0200:
> [...]

Wat voor verbinding wilt u gebruiken om die schijven te koppelen? IDE?
SCSI? HiPPi? ESCON?

> Disk:  schuur, hal, loods, groot gebouw

Ik vond het woord enkel als afleiding van het Griekse 'diskos' in de
betekenis van schijf, in woorden als 'discuswerpen' of 'discotheek'.
Zie ook 'disc' in het Engels.

> Partitioneren: scheidingswanden plaatsen

Partitie: indeling, verdeling of opdeling.

> Filesystem: magazijnstelling

File: een rij stilstaande of langzaam rijdende auto's. Kan ook Engels
woord voor 'dossier' zijn' Beide afgeleid van Latijns 'filum' (draad)

> Bestanden: items in het magazijn

Bestand: in het Nederlands 'wapenstilstand', in het Duits 'voorraad'.

> } Goedendag,
> } Op mijn laptop heb ik de disk verdeelt in meerdere stukken.
> } Ik wil gaan schuiven met een van de scheidingswanden.
> } En ik heb de verwachting dat het kan
> } zonder dat ik bestanden tijdelijk op een andere disk moet zetten.
> } Nu wil ik aan de slag met GParted, wie houdt mij tegen?
> } Of misschien iemand die mijn hand vasthoudt?

De wijkagent of veldwachter?

De meeste draagbare rekenapparaten bevatten slechts 1 harde schijf,
maar laptops met 2 schijven zijn mogelijk. Het is mogelijk om meerdere
externe schijven aan te sluiten via USB, Thunderbolt, e-Sata, SAS,
SCSI of FC. Verder kunnen file systems en block devices over een
netwerk gemount worden.

De 'drive letter' van Windows zegt ons eigenlijk niets, behalve dat het
een file system (disc volume) aanduidt, met of zonder formattering.

Suggestie: post de output van:
	cat /proc/partitions
	fdisk -l

(en vertel dan nog eens wat u van plan bent)

Merk op dat met mogelijk is om harde schijven samen te voegen tot één
virtuele schijf met RAID of LVM en/of om een (fysieke of virtuele) schijf
op te delen.

Oplossing?? Partition Magic of GParted (voor moeilijk egevallen, anders
gewoon de standaard commando's).

Veel plezien (en vergeet niet eerst reservekopie te maken).

Daniel von Asmuth,
Domstad

--

		Geeks of a feather cruft together