[linux] 2 schijven

Ma Sep 10 16:47:24 CEST 2018

Aldus schreef Leon van Geel op Mon, Sep 10, 2018 at 01:34:00PM +0200:
> Hallo,
> vandaag met Partition editor aan de slag gegaan.
> Laptop opgestart via usb en krijg dit scherm te zien (zie bijlage)
> Kan iemand mij uitleggen hoe ik schijf 0 en schijf 1 samengevoegd krijg.
> Als ik alle partities verwijder en helemaal opnieuw begin zal het dan weer
> 1 schijf worden?

Als je toch bezig  bent, kun je beter de schijf wissen, dus inclusief de
partitietabel en MBR.

Na  bekijken van het plaatje wordt het wat duidelijker. Windows ziet
hier inderdaad twee afzonderlijke schijven. Ze zien er niet bepaald leeg
uit.  (beide virtuele disks hebben partities en file systems, wat
Microsoft 'volumes' noemt.)

Controlevraag: als het om 1 fysieke schijf gaat, hoe groot is die dan?
(ik vermoed ongeveer 700 GB).

Er staat disk 0 een MBR partitietabel zou hebben en disk 1 GPT. Dat
suggereert dat er iets vreemds aan de hand is. Misschien dat de Windows
GG daar meer over kan vertellen, plus de command-line tools van
Windows).

Voor de volledigheid kun je controleren wat de Linux kernel aan hardware
herkent.

Suc6,

Daniel

--