[linux] backup met rsync, waarom werkt dit niet

jjge jjge op xs4all.nl
Zo Sep 16 12:57:24 CEST 2018

On 09/16/2018 11:40 AM, meine wrote:
> zie nu pas dat je rsync vertelt dat /mnt moet worden overgeslagen, maar
> je schrijft wel naar die directory weg. in gewone-mensen-denken wel
> logisch, maar mogelijk dat daar de quirk zit...
>
> verder heb ik de options van rsync nog even bekeken:
>
> * -a archive mode betekent dat '-A' niet wordt gedaan. '-aA' levert dan
> * misschien wat spanning op;
>
> * de exclude-list staat achter '/' die je wil backuppen. wat gebeurt er
> * als je de exclude-list direct na de options zet?
>
> //meine

Ik gebruik rsync al jaren, voor een backup op een NAS. Bij mij gaat dat
als volgt:

rsync -a --delete --delete-excluded --modify-window=100
--exclude=jjge/.kde/ --exclude=jjge/.cache/ /home/
/mnt/NAS/backups/homedirs.0

Alles op één regel!

Hierbij is het NAS gemount op /mnt, en ik backup allen de
homedirectories (/home) en ik onderdruk wat files die erg veel ballst
geven (zoals .kde en .cache)

Zoals je ziet, gebruik ik alleen een -a optie, en ik delete alles wat in
de homedirectories gedeleted is (dat kun je weglaten, dan bewaar je nog
wat meer)