[linux] Waarom lust mijn notebook de SD-kaart niet?

Do Sep 20 13:42:06 CEST 2018

Aldus schreef Julien Michielsen op Thu, Sep 20, 2018 at 12:52:48PM +0200:

Ons staat iets bij dat u een externe USB-disc zou bezitten.....

> [...]
> kaart werd niet herkend.  (Ook niet in een digitale camera, waarvoor
> ik de kaart eigenlijk had bedoeld.  Het verbaasde me zeer: wanneer je
> als bedrijf SD kaarten maakt/verkoopt, dan moeten die universeel lees-
> en bruikbaar zijn.  Heb de kaart aan een kennis gegeven met de vraag
> of hij er wel wat mee kon.  Vanmorgen bij hem aangebeld, en van hem
> gehoord "geen enkel probleem: staat gewoon fat op. Moet jij gewoon
> kunnen lezen."  Op mijn vraag "heb je de kaart geformatteerd?":
> Nee, natuurlijk niet. Waarom zou ik?. Staat een leesbaar systeem op,

Samenvatting: het kaartje werkt niet in uw digitale camera, niet in uw
laptop, wel in de laptop van uw kennis. Wij vermoeden dat er
verschillende soorten SD-kaarten zijn en ook verschillende soorten
SD-lezers.

> Ik in verwondering naar huis, en daar de de sd-kaart in mijn notebook
> (Lenovo V110-15IAP, Ubuntu kernel 4.15-0-34-generic) gestopt. Die

Die laptop ziet er goedkoop uit, maar is vrij recent, net als de kernel.

https://tweakers.net/pricewatch/717875/lenovo-v110-15iap-80tg00w0mh/specificaties/

> "steigerde" daarop met een reeks meldingen als
> [21054.512873] mmc1: card never left busy state
> [21054.512887] mmc1: error -110 whilst initialising SD card
> [21057.232962] mmc1: card never left busy state
> [21057.232978] mmc1: error -110 whilst initialising SD card
> [21060.592931] mmc1: card never left busy state
> [21060.592960] mmc1: error -110 whilst initialising SD card

Kwestie van de kernel source bestuderen om erachter te komen wat die
meldingen precies betekenen.

> Ik kan geen "mmc1"-device vinden onder /dev, en ook onder
> /media/julien is de kaart niet zichtbaar.  Iemand een idee hoe ik
> die kaart kan benaderen?

Welke output geeft:
	cat /proc/partitions

Als de kernel een device niet kan initialiseren, heeft het dan zin om
naar een device node te zoeken?

> Alvast dank
>
> Julien

Suc6,