[linux] FSFE campagne: Publiek Geld? Publieke Code!

Gerard Bekhuis odemarus op gmx.de
Ma Jul 22 16:24:47 CEST 2019

Am 22.07.19 um 15:44 schrieb Der:
> De Free Software Foundation Europe is een campagne begonnen met het
> doel dat publiek gefinancieerde software geschreven voor de publieke
> sector beschikbaar gemaakt wordt onder een Vrije en Open Bronlicentie.
> Als het publiek geld is, dan moet het ook publieke code zijn. Ze
> willen dat hierover een wetgeving komt.
>
> Via onderstaande link kun je de Open Brief ondertekenen.
>
> https://publiccode.eu/nl/
>
> Ter informatie, op 6 december 2016 heeft de Kamer ingestemd met de
> motie van Oosenbrug, Voortman en Van Raak. De indieners verzoeken de
> [...]
Hallo,

ik denk dat het probleem is, dat de overheid mijns insziens reeds in
handen van Microsoft is
en zo doende geen enkele kans heeft zich daaruit te bevrijden, temaal ze
ook nog door
microsoft daarvoor betaald worden zoals bijvoorbeeld in München.
Hier heeft de ene burgemeester (SPD) geprobeerd opensource software in
te voeren -LUMIX - wat
ook een aantal jaren gefunktioneerd heeft onder enorme inspanning,
terwijl zijn navolger - (ook SPD) - , voordat hij navolger werd, al
daarvoor gezord had, dat microsoft zijn
europese hoofdcentrale in München bouwen kon, het gebeuren weer
terugdraait en maar liefst € 180 miljoen
euro belastinggeld van de belasting betaler hiervoor uitgeeft, zonder
dat er bijzonder geprotesteerd wordt.
Het is een schande.

Ik vind de eis naar opensource software in ieder geval heel belangrijk en
ook wij hier in Duitsland willen de moed niet opgeven hiervoor te vechten.

Hartelijke groeten
Gerard Bekhuis.