[linux] FSFE campagne: Publiek Geld? Publieke Code!

meine trialero op gmx.com
Ma Jul 22 21:37:21 CEST 2019

> Hallo,
>
> ik denk dat het probleem is, dat de overheid mijns insziens reeds in
> handen van Microsoft is

ik kan de mening en noodkreet van @Gerard alleen maar ondersteunen en
bevestigen. overheden (zeker) in NL en andere EU landen hebben zichzelf
muurvast en tegen alle waarschuwingen in door M$ laten inpakken. de
vedor lock-in die daardoor is ontstaan was te voorzien en is
democratisch en voor de overheidsfinancien in een democratische
rechtsstaat schandalig. het terugdraaien van FOSS en Linux pogingen
zonder dat daarvoor harde ontbrekende prestaties aan ten grondslag
liggen is feitelijk nog erger.

lichtpunt binnen de EU blijven de Franse Gendarmerie Nationale die al
jaren met Linux werkt en de Spaanse autonome regio's die veelal een
eigen voor hun overheidsdiensten (gemeenten, ziekenhuizen, scholen etc)
Linux distributie hebben opgezet om iedereen zo goed mogelijk te
bedienen. als de _business case_ eerlijk wordt gemaakt blijkt FOSS een
waardig alternatief.

de FSFE langlopende actie van Publiek Geld Publieke Code blijf ik een
goede actie vinden, maar vindt kennelijk nog steeds te weinig gehoor
binnen de burelen van de EU. ook tot daar reikt de US lobbymachine,
vergelijk de acties in verband met onze privacy en pogingen vanuit de
USA om de GDPR/AVG af te zwakken. de EU, haar lidstaten en delen durven
op dit gebied gewoon niet op eigen benen te staan en dat is niet alleen
kwalijk, maar vooral ook heel duur. in NL verstommen de geluiden van de
Commissie Elias en het BIT maar al te snel.

ondertussen blijft het bijzonder dat mensen heel snel aan een nieuwe
app, een nieuw 'protocol' als whatsapp kunnen wennen op hun smartphone,
maar op hun werk blijven piepen dat ze Libre/OpenOffice niet
begrijpen... dat voor vitale systemen als ATM's nog steeds een desktop
systeem als XP gebruikt wordt is ongegrijpelijk. kennelijk is men UNIX
en haar derivaten en vooral stabiliteit en schaalbaarheid vergeten...

dit neemt niet weg dat de FSFE en de actie voor Publieke Code warme
ondersteuning moet blijven ontvangen. misschien niet altijd met euro's,
maar ook door het vuur van FOSS levend te houden en te vertelen waar er
maar ook een gelegenheid is.

//meine