[linux] opstart van iso op disk, wat gaat hier fout?

Der cl3m0t op gmail.com
Ma Jun 3 17:04:00 CEST 2019

On 02-06-19 18:36, Julien Michielsen wrote:

> omdat die filenaam op de iso staat:
>
> mount -t iso9660 /mnt/a23/ubuntu-18.04.2-desktop-amd64.iso /mnt/iso
>
> en daarna:
> ls /mnt/iso/casper/
> filesystem.manifest                 filesystem.size          initrd
> filesystem.manifest-minimal-remove  filesystem.squashfs      vmlinuz
> filesystem.manifest-remove          filesystem.squashfs.gpg
>
> Daar staat geen vmlinuz.lz.  Corrigeer ik dit naar vmlinuz, en probeer ik
> te booten dan krijg ik de kernel-panic error die een paar regels beneden
> staat beschreven.

Duidelijk, hier hebben we ook wat aan. Excuus voor het schreeuwen en ik
had eerlijk gezegd ook de melding over de kernelpanic in je vorige
bericht over het hoofd gezien. Die melding geeft in ieder geval aan dat
de kernel gevonden en geladen wordt, maar dat er iets fouts ging. De
kernelpanic kan overigens aan iets anders liggen dan aan het menuentry,
bijvoorbeeld dat het iso bestand beschadigd is.

Het blijkt ook dat Ubuntu de namen van de bestanden veranderd heeft en
dus moeten de regels in het menuentry ook naar die bestanden verwijzen.

linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=$isofile
noprompt noeject
#Deze heb je goed aangepast

initrd (loop)/casper/vmlinuz
#Deze moet naar /casper/initrd verwijzen.

Het juiste menuentry zou dan moeten zijn:

menuentry "ubuntu-18.04.2-ISO" {
         set isofile="/ubuntu-18.04.2-desktop-amd64.iso"
         loopback loop (hd0,23)$isofile
         linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper
iso-scan/filename=$isofile noprompt noeject
         initrd (loop)/casper/initrd
}

Hopelijk heb er nog wat aan.

Vriendelijke groet,