[linux] waarom wordt disk-vergroting met gparted niet herkend?

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Di Jun 4 19:17:38 CEST 2019

Ik kreeg de melding dat ik nauwelijks vrije ruimte had op mijn
root-partitie,
en dacht daarom die partitie maar te vergroten.  Partitie 19 (ook 15 Gb
groot)
kon gemakkelijk gemist worden, dus werd verwijderd.  Ook de
root-partitie heb
ik daarna in de bittenbak gegooid, en direct daarna opnieuw aangemaakt,
maar
nu met alle ruimte van sda19 erbij.  Daarna een reboot, en met df /
gekeken
hoeveel ruimte ik erbij had gekregen:
julien op nb:~$ df -T /
Filesystem     Type  1K-blocks     Used Available Use% Mounted on
/dev/sda1      btrfs  14156800 12349808    181376  99% /

dat was zeer teleurstellend: precies even groot als voor de boot en voor
de partitievergroting.  Je hebt hopelijk toch geen her-formattering
nodig
om die vergroting zichtbaar te maken?

Alvast dank,
Julien