[linux] waarom wordt disk-vergroting met gparted niet herkend?

Geert Stappers geert.stappers op hendrikx-itc.nl
Di Jun 4 19:36:14 CEST 2019

On 04-06-2019 19:17, Julien Michielsen wrote:
> Ik kreeg de melding dat ik nauwelijks vrije ruimte had op mijn
> root-partitie,
> en dacht daarom die partitie maar te vergroten.

Een disk is een schuur, loods of ander groot gebouw.

Partioneren is het plaatsen van scheidingswanden plaatsen in de schuur.

`mkfs` komt overeen met plaatsen van magazijnstellingen.

> [...]
> kon gemakkelijk gemist worden, dus werd verwijderd.  Ook de
> root-partitie heb
> ik daarna in de bittenbak gegooid, en direct daarna opnieuw
> aangemaakt, maar
> nu met alle ruimte van sda19 erbij.  Daarna een reboot, en met df /
> gekeken
> hoeveel ruimte ik erbij had gekregen:
> julien op nb:~$ df -T /
> Filesystem     Type  1K-blocks     Used Available Use% Mounted on
> /dev/sda1      btrfs  14156800 12349808    181376  99% /
>
> dat was zeer teleurstellend: precies even groot als voor de boot en voor

Tja.

Er dus wel een scheidingswand verwijderd, maar er is niets aan de
magazijnstellingen veranderd.

Wat er nog moet gebeuren is iets als de `resize2fs` voor btrfs.

> Je hebt hopelijk toch geen her-formattering nodig
> om die vergroting zichtbaar te maken?

Nee.  Althans niet bij  ext4  en xfs.

Hoe het bij btrfs zit,  weet ik zo even niet.

Groeten

Geert Stappers

DevOps Engineer @ Hendrikx ITC