[linux] Mailadres aan de correcte gebruiker koppelen in Postfix

Do Jun 6 16:26:17 CEST 2019

Aldus schreef jordydeweer op gmail.com op Thu, Jun 06, 2019 at 03:50:28PM +0200:
> Beste Daniel
> Dat is nou net het probleem: dat wijst absoluut NIET naar het e-mailadres dat in die teruggestuurde melding stond... Dat is hetgeen dat foutloopt.

???

> Ik weet dat er zo'n domein bestaat. Ik gaf ook maar een dummy-waarde mee, omdat de betreffende server voorlopig niet beveiligd is. Niet dat er gevoelige data op staat, maar toch... Het specifieke domein is jordydeweer.com.

Een dummy waarde zal vast niet werken. Probleem opgelost?

Overigens heb ik een fout gevonden in uw domein: jordydeweer.com

;; ANSWER SECTION:
jordydeweer.com.        300     IN      MX      9 srv1.dewsystems.be.
jordydeweer.com.        300     IN      MX      10 mx.transip.eimail.

De eerste MX regel is correct, de tweede niet. Lijkt me een typo.

> Daarnaast is DewSystems mijn bedrijfje en het gaat niet om dat domein, anders had ik dit zeker en vast vermeld.
>
> Mijn exacte vraag is: waarom wordt er naar dit foute e-mailadres (jordy-example.com op com) gestuurd, wanneer dat absoluut niet de bedoeling is? Wat zou er fout kunnen lopen.

Laat ik mijn vorige bericht samenvatten:

- u hebt een Postfix server met onbekende configuratie
- die ontvangt een bericht van een onbekende afzender, gericht aan jordy op example.com
- en probeert dat om onbekende reden naar een niet-bestaand adres door te sturen.
(althans dat is wat ik meende te hebben opgemaakt).

Als suggestie heb ik gegeven dat de SMTP server inkomende namen als jordy
als alias kan behandelen (of anders als een lokaal Unix account) en
Postfix schijnt ook gewoon /etc/aliases te kunnen gebruiken. Een alias
kan een lokaal account zijn of een willekeurig extern adres. Niet
verwarren met address rewriting van uitgaande email.

https://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/3912056/Adding-Users-and-Aliases-for-Postfix.htm
http://www.postfix.org/DATABASE_README.html
http://www.postfix.org/VIRTUAL_README.html

> Is dit genoeg informatie, of kan ik verdere details verschaffen?
> Met vriendelijke groeten
> Jordy Deweer

Succes,

Daniel