[linux] Openvpn

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Jun 6 21:36:27 CEST 2019

On Thu 06 Jun 2019, paai wrote:

> Ik heb wel een hele oude Fritzbox, maar die wordt nu alleen als switch
> gebruikt en als wifistation. De toegang van/naar de buitenwereld gaat via
> een Ziggo kabelmodem.

Hmm :(

> Begrijp ik van je dat de Fritzbox ook als OpenVPN server kan dienen als hij
> zelf in het subnet zit? En moet die dan de gateway voor een nieuw subnet
> worden?

Er is meer VPN dan openvpn. Fritz doet volgens mij een IPsec variant.
Volgens mij is wel te vinden hoe linux daar tegenaan te laten kletsen.
Ik weet niet of ie in jouw configuratie als VPN server kan dienen...

Wat een vpn doet is een brug slaan naar het lokale subnet. Doorgaans
zijn de ip adressen gebruikt op het VPN zelf uit een andere reeks, maar
dat is puur voor transport tussen de twee deelnemers in het VPN en dus
niet zo relevant.
Bij IPsec routeer je trouwens gewoon naar het internet gateway, je ziet
geen extra interface zoals ppp0 of tun0; da's wel heel raar in het
begin.

Paul