[linux] jongeren op de lijst (was Re; Nieuwe notebook0

Gerard Bekhuis odemarus op gmx.de
Vr Mrt 22 12:12:20 CET 2019

Am 22.03.19 um 09:42 schrieb Julien Michielsen:
> jjge schreef op 2019-03-21 21:21:
> ..[] knip
>
> Zo te lezen is bijna ieder (inclusief mijzelf) boven de 65 of deze
> leeftijd naderend.  Betekent dit dat jongeren de stap naar linux niet
> meer kunnen of willen maken?
> Van onze dochter weet ik dat ze alle vertrouwen heeft in Microsoft, en
> linux onbenaderbaar moeilijk vindt.
> Zouden we daar iets aan moeten/kunnen doen?

Hallo,

ik heb twee jaar geleden hier in Bramsche waar ik woon en in
Wallenhorst, een Dorp tussen Osnabrück en Bramsche sinds 1 jaar
een zogenaamde Computer-AG (=Computer Arbeitsgruppe) voor Senioren vanaf
50 jaar opgericht.
In beide plaatsen heb ik ca 25 konstante deelnemers en wij organiseren
een keer per maand voor 2,5 uur een ontmoeting,
waarbij zij alle hun notebook moeten meebrengen en daarbij dan de
mogelijkheid bestaat, dat wanneer zijeen probleem hebben, zij hun
notebook aan onze beamer aan kunnen sluiten om zo gemeenschappelijk te
kijken hoe het betreffende probleem opgelost worden kan.
Aan het begin houd ik vaak een korte voordracht van ongeveer 10 tot 15
minuten over een bepaald onderwerp of programma.
In dit kader ontmoet ik ook mensen met oudere notebooks waar alleen win7
nog op loopt maar geen win 10.
Deze mensen bied ik dan aan op linux over te stappen om zo hun computer
nog langer te kunnen behouden.
Bij de overstap krijgen ze van mij alle begeleiding die ze nodig hebben,
evenzo alle anderen ook.
Dit houd in, dat ik bovendien ook nog "ambulante begeleiding" aanbied in
vorm van hulp via Teamviewer, wat ik vaak 's_avonds doe,
als mijn vrouw voor de tv zit en ik geen zin heb om tv te kijken.
Verder bied ik hulp bij de aanschaf van nieuwe computers en installatie
van het besturingssysteem.
Dit alles doe ik zuiver op vrijwillige basis.
De ruimtes worden mij kostenloos ter beschikking gesteld.
De mensen hoeven geen cent te betalen, ze krijgen zelfs hier in Bramsche
nog een kop koffie bij.
Zo nu weten jullie wat ik in mijn vrije tijd o.a. doe.
Groetjes en prettig weekend
Gerard.