[linux] segmentation fault wanneer ik pan wil gebruiken

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Nov 28 14:43:11 CET 2019

On Thu 28 Nov 2019, Julien Michielsen wrote:

> Ik heb pan geïnstalleerd, en dat blijkt "onderweg" met problemen
> te zitten. "Onderweg": daarmee bedoel ik het volgende:
>
> Ik kan pan probleemloos opstarten.  Verder kan ik de aanwezige
> nieuwsgroepen zien staan.  Wanneer ik dan de groep die ik wil
> lezen (nl.wetenschap) wil openen, dan krijg ik een segmentation
> fault, die ik met dmesg zichtbaar kan maken:
> pan: segfault at 0 ip 00007f50bf631e5b sp 00007ffdeddd61d0 error 4
> in libc-2.27.so[750bf558000+1e7000] (met "4 in libc" aan elkaar
> geschreven, een doorlopende regel.

Dit kan natuurlijk een foutje zijn in pan. Als een libc functie
aangeroepen wordt met onjuiste parameters, dan vindt de segmentation
fault wel plaats in libc, maar hoeft dus niet de schuld te zijn van
libc.

Je vertelt verder weinig over distribution, versies, heeft het ooit wel
gewerkt...

Wat je kan doen is gdb installeren als je 'm nog niet hebt, dan
"gdb pan" doen, en dan "r" van run. Pan doet dan z'n ding, en als de
segmentation fault gebeurt dan wordt dat getrapt door gdb. Je kunt dan
in gdb intypen "bt" van backtrace, en dan laat ie zien welke functie
stack er allemaal actief is. Dat is wel interessant om hier weer te
tonen. Het zou mooi zijn als je die output kunt plakken zonder dat er
iets aan de formattering plaatsvindt, want daar wordt het wel lastig
leesbaar van...

Paul