[linux] download speed laag na herstart

Za Sep 14 20:54:06 CEST 2019

Aldus schreef paai op Sat, Sep 14, 2019 at 07:36:14PM +0200:

> Experiment meerdere keren uitgevoerd: alleen --negotiate is voldoende om op
> de speedtest (van Ziggo) volle snelheid te halen. Het probleem is dus in
> eerste instantie opgelost.
>
> Maar daarna "ethtool enp3s0" blijft 'duplex half' geven..
>
> Begrijp ik het goed als --negotiate kijkt hoe de router en de host  het
> beste kunnen samenwerken? En heeft het zin om ook nog duplex full in te
> stellen?

Als ik het me goed herinner is 'autonegotiation' bij Linux standaard
geactiveerd, zodat de beide hosts eerst moeten overleggen wat de hoogste
snelheid is die ze beide ondersteunen, maar ik had een collega die die
instelling vast wilde configureren. Een gigabit adapter kan dus
terugschakelen naar 100BaseT. 'Duplex full' meegeven is dus goed als
dat onderhandelen faalt en als de andere kant ook die instelling
gebruikt.

https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration#Setting_the_speed_and_duplex

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth