[linux] Geen lid vd NLLGG en toch een bericht (kunnen) sturen naar de Linux mailinglijst

Geert Stappers stappers op debian.org
Za Apr 11 00:39:10 CEST 2020

On Mon, Apr 06, 2020 at 02:55:02PM +0200, Daniel C. von Asmuth wrote:

> U vergist zich.

 :-)

En er is een bug   :-(

> De Linux mailing lijst staat open voor alle Nederlandstalige
> Linux gebruikers. De Stamtafel mailing lijst is enkel voor NLLGG leden.

Dat is ook wat ik er van weet.

> Ik ontvang soms een direkt aan mij geadresseerd bericht van een lid van deze
> lijst en stuur dan een antwoord via deze lijst,

Dat is best wel een foute actie, prive berichten aan een lijst antwoorden.
Doe je zelf een plezier en stop daar mee. Het is niet goed voor je
reputatie. Om meerdere redenen niet goed:  Onnodige verwarring bij
mensen omdat het lijkt alsof email verloren. Leer mensen niet dat het
"OK" is om op de man te spelen. Die berichten worden ontvangen als "hij
praat tegen zichzelf". En de eerder genoemde publiek maken van prive
berichten.

Vastwel. De mailinglist configuratie heeft namelijk een lelijke
configuratie bug gekregen in de loop van de tijd. De wereld is verandert
maar de NLLGG mailinglist configuratie nog niet.

"DKIM" https://nl.wikipedia.org/wiki/DomainKeys_Identified_Mail

Waar DKIM een best gaaf concept is, is het een concept wat eigenlijk
geen weet heeft van het concept mailinglist. Geeft ook niet, wel maakt
het draaien van mailinglist server uitdagender.

Bericht "onderwerp: migratie van Windows 7 naar Linux" is vanaf upcmail
verstuurt met DKIM header, op de NLLGG mailinglist server wordt die header
er nog niet afgehaald. Derry Geuther heeft e-mail uithanden geven aan
Gmail. Gmail ziet een NLLGG ML bericht met DKIM van upcmail en besluit
terecht om het bericht te classificeren als spam.  Derry Geuther stelt
er terecht vragen over. Zouden meer mensen moeten doen.

Op mailinglist servers die ik onder beheer heb, staat in de configuratie
onder andere:

/^DKIM-Signature:/         IGNORE
/^DomainKey-Signature:/     IGNORE

Dat zorgt voor verwijdering van  DKIM headers van het inkomende bericht.

Op die manier heeft gmail geen reden meer om upcmail bericht te
bestempelen als spam.

Groeten
Geert Stappers
Die vooral hoopt dat  -owner er wat mee kan.
--
Silence is hard to parse