[linux] Regarding: ntp servers bereikbaar

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Apr 14 14:20:20 CEST 2020

On Tue 14 Apr 2020, paai wrote:

> Eh, ja, en met plezier, maar er zijn maar 365 dagen in het jaar en 24 uren
> in een dag :-) Niettemin ga ik je tcpdump voorbeeld goed bekijken, voor het
> geval dat...

Gelukkig kun je dit jaar 24 uur daaraan besteden ivm. schrikkeljaar..

> Intussen lijkt het probleem te liggen in de functie die de server zet.
>
>      timeClient.setPoolServerName("pool.ntp.org");
>
> Als ik die gebruik gaat het mis(ser) dan wanneer ik me bij de default houd.
> Die default is trouwens ook pool.ntp.org. In de source van de ntpclient
> library neuzend zie ik echter niks dat problematisch zou kunnen zijn.

Heb je al geprobeerd of je router IP ook gewoon werkt? Scheelt ook nog
(uiterst miniem) bandbreedte op je internet aansluiting.

Onder linux: ntpdate -d 192.168.178.1 (of welk IP adres je router ook
heeft). Als dat antwoord geeft dan gewoon dat gebruiken.
DHCP heeft ook een veld voor NTP server, als je wat meer dynamisch wilt
zijn.

Paul