[linux] suspend "niet iets voor beginners", werkend gekregen

Derry cl3m0t op gmail.com
Di Aug 25 16:13:28 CEST 2020

Aug 25, 2020 12:26:11 Julien Michielsen <michkloo op xs4all.nl>:

> [...]
aan te
>>> pakken.  Ik heb het idee dat het gebruik van suspend en resume een
betere

Werkt suspend naar ram of naar harde schijf (hybernate) dan niet via de
DE (Gnome, KDE, etc), dat je het via de terminal moet doen? Hoe heb je
eigenlijk je computer opgezet? Heb je swap? Die heb je nodig voor
hybernate. En als je swap hebt, heb je dan een swap partitie of swap
file? Als je een swap file hebt, dan moet je uswsusp gebruiken en moet je
die configureren, hetzelfde als je disk-encryptie gebruikt

Ik kan op de desktop en laptop via mijn DE suspend to ram doen zonder er
iets speciaals te doen. Op de desktop wordt de computer weer wakker door
op een willekeurig toets van de toetsensenbord te drukken. Het ledlichtje
van mijn computerkast blijft wel knipperen tijdens het slapen. De laptop
gaat slapen als de deksel dicht klapt en wordt wakker als de deksel open
gaat.

Wakker worden van hybernation moet wel via de powerbutton. Ook logisch,
aangezien er dan helemaal geen stroom wordt verbruikt door de computer
tijdens de hybernation.

De wiki v archlinux heeft zoals gebruikelijk uitgebreide docummentatie
over powermanagement.

https://wiki.archlinux.org/index.php/laptop

https://wiki.archlinux.org/index.php/Power_management

https://wiki.archlinux.org/index.php/Power_management/Suspend_and_hibernate

> Hier heb ik een alias ("susp") voor gemaakt, en die doet het helemaal,
met de
> voordelen dat zowel het afsluiten als het opstarten stukken sneller
gaat dan
> het traditionele uitzetten (ja, ook die stap) en rebooten.  Denk dat
suspend
> en resume samen even veel tijd beslaat als een traditionele "power
off"-handeling.

Wat is het nou, gaat het met suspend sneller of even snel als met gewoon
afsluiten?

Groet,
Der