[linux] suspend "niet iets voor beginners", werkend gekregen

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Di Aug 25 16:39:52 CEST 2020

Derry schreef op 25-08-2020 16:13:

> over
> aan te
> betere
>
> Werkt suspend naar ram of naar harde schijf (hybernate) dan niet via
> de DE (Gnome, KDE, etc), dat je het via de terminal moet doen? Hoe heb
> je eigenlijk je computer opgezet? Heb je swap? Die heb je nodig voor
> hybernate. En als je swap hebt, heb je dan een swap partitie of swap
> file? Als je een swap file hebt, dan moet je uswsusp gebruiken en moet
> je die configureren, hetzelfde als je disk-encryptie gebruikt

Ik heb een swap-partitie die in grub.cfg heb geconfigureerd staat als:
/boot/vmlinuz-5.4.0-42-generic
root=UUID=33b2cd4d-d8e0-4139-a8c4-4f6581349678
resume=UUID=c1ec1dd3-d95d-433d-a727-0a079850e004 ro  acpi_osi=!
"acpi_osi=Windows 2015" quiet splash $vt_handoff

dat leek mij de aangewezen plaats om ernaar te verwijzen.  Het zou me
haast
verwonderen wanneer ik dat goed heb gedaan, maar ik merk dat suspend en
resume helemaal goed werken. En wie ben ik dan om toch nog te twijfelen
of
ik het wel ECHT goed heb gedaan ... ;-))

> [...]
> er iets speciaals te doen. Op de desktop wordt de computer weer wakker
> door op een willekeurig toets van de toetsensenbord te drukken. Het
> ledlichtje van mijn computerkast blijft wel knipperen tijdens het
> slapen. De laptop gaat slapen als de deksel dicht klapt en wordt
> wakker als de deksel open gaat.
>
> Wakker worden van hybernation moet wel via de powerbutton. Ook
> logisch, aangezien er dan helemaal geen stroom wordt verbruikt door de
> computer tijdens de hybernation.
>
> De wiki v archlinux heeft zoals gebruikelijk uitgebreide docummentatie

Dit is mogelijk een goede plaats om aan het bestuur te vragen een stukje
tijd in te lassen op de bijeenkomst van september om daarin instructies
omtrent suspend in te lassen?  Zo zit het mij niet lekker dat ik wel zie
dat mijn systeem het beter doet, maar dat ik het waarom maar half (of
minder) begrijp.

--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl