[linux] dnsmasq en windows, DNS versus DHCP

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Dec 7 08:56:15 CET 2020

On Sun 06 Dec 2020, Geert Stappers wrote:

> De oorspronkelijke
> } een dnsmasq ge"installeerd op een linuxbox en die voorziet mijn andere
> } linuxboxen van lokale ipadressen.
> is inderdaad te lezen als "dnsmasq doet DHCP"

Zo had ik het ook begrepen.

> De rest van het oorspronkelijke bericht is "dnsmasq doet DNS"
>
> En "DNS doen" wordt name resolution genoemd.
> Dat bij een naam een adres gezocht wordt.

Afgezien van het feit dat DNS veel meer is dan alleen
naam -> ip omzetting. Er kunnen allerlei objecten naast IP adressen
teruggegeven worden, afh. van wat er gevraagd is (TXT, SRV records
bijvoorbeeld).

Daarnaast geeft DHCP ook behalve het te gebruiken IP adres, ook o.a.
welke DNS servers te gebruiken zijn. Daarom hebben ze die beide functies
in dnsmasq geintegreerd.

Paul