[linux] dnsmasq en windows, DNS versus DHCP

Ma Dec 7 11:55:43 CET 2020

Aldus schreef Paul Slootman op Mon, Dec 07, 2020 at 08:56:15AM +0100:

> Zo had ik het ook begrepen.

> Afgezien van het feit dat DNS veel meer is dan alleen
> naam -> ip omzetting. Er kunnen allerlei objecten naast IP adressen
> teruggegeven worden, afh. van wat er gevraagd is (TXT, SRV records
> bijvoorbeeld).
>
> Daarnaast geeft DHCP ook behalve het te gebruiken IP adres, ook o.a.
> welke DNS servers te gebruiken zijn. Daarom hebben ze die beide functies
> in dnsmasq geintegreerd.
>

> Paul

Ik heb er even naar gekeken en het ziet ernaar uit dat Dnsmasq een voordeel
heeft boven de gewone DHCPD + BIND. Stel je beheert een lokaal DNS domein
en de DHCP server wijst dynamisch IP-adressen toe. De clients krijgen dan
namen bijv. werkplek00.school t/m werkplek99.school. Als de beheerder dan
een foutmelding in haar syslog ziet, dan wil ze graag weten van welke PC
die afkomstig is, maar dat is niet zomaar terug te vinden, want die krijgt
een min-of-meer willekeurige naam.

Het is dus handiger als de beheerder de PCs vaste hostnames toekent als
Kwik, Kwek, Kwak, etc. en als de server die client namen tezamen met het
toekennen van een IP-adres ook dynamisch in het lokale DNS-domein registreert.

Met DHCPD kun je een vast IP adres koppelen aan een bekend MAC-adres, maar
dat helpt niet bij onverwachte gasten.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth
--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.