[linux] dnsmasq en windows, DNS versus DHCP

paai j.j.paijmans op gmail.com
Ma Dec 7 13:05:46 CET 2020

On 07-12-2020 11:55, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Ik heb er even naar gekeken en het ziet ernaar uit dat Dnsmasq een voordeel
> heeft boven de gewone DHCPD + BIND. Stel je beheert een lokaal DNS domein
> en de DHCP server wijst dynamisch IP-adressen toe. De clients krijgen dan
> namen bijv. werkplek00.school t/m werkplek99.school. Als de beheerder dan
> een foutmelding in haar syslog ziet, dan wil ze graag weten van welke PC
> die afkomstig is, maar dat is niet zomaar terug te vinden, want die krijgt
> een min-of-meer willekeurige naam.
>
> Het is dus handiger als de beheerder de PCs vaste hostnames toekent als
> [...]

Ik heb de gewoonte iedere host in mijn netwerk met de hand in te
stellen, dus geen DHCP. Alleen de smartphones en de laptops van de
familie maken er gebruik van.

De DNS resolutie gaat mede dankzij jullie hulp nu goed op alle machines,
ook de windows machines. En dan vraag ik me af: kan ik dnsmasq ook als
caching nameserver gebruiken.

Op internet staat natuurlijk uitgebreid uitgelegd hoe die vork aan de
oobal geprikt moet worden, maar daar hoort dan ook altijd een stukje
aanpassing van de dhcpclient bij.

Mijn vraag is dus: kan ik mijn huidige dnsmasq ook laten cachen zonder dhcp?

...en natuurlijk: heeft het zin.

--
Dr. J.J. Paijmans