[linux] dnsmasq en windows, DNS versus DHCP

Ma Dec 7 14:01:13 CET 2020

Aldus schreef paai op Mon, Dec 07, 2020 at 01:05:46PM +0100:

> [...]
> dus geen DHCP. Alleen de smartphones en de laptops van de familie maken er
> gebruik van.
>
> De DNS resolutie gaat mede dankzij jullie hulp nu goed op alle machines, ook
> de windows machines. En dan vraag ik me af: kan ik dnsmasq ook als caching
> nameserver gebruiken.
>
> Op internet staat natuurlijk uitgebreid uitgelegd hoe die vork aan de oobal
> geprikt moet worden, maar daar hoort dan ook altijd een stukje aanpassing
> van de dhcpclient bij.
>
> Mijn vraag is dus: kan ik mijn huidige dnsmasq ook laten cachen zonder dhcp?

Dnsmasq heeft een ingebouwde cache functie voor DNS lookups:
	http://thekelleys.org.uk/gitweb/?p=dnsmasq.git;a=blob;f=src/cache.c

Ik denk dat die cache functie standaard geactiveerd is en weinig aanpassing
behoeft.

> ...en natuurlijk: heeft het zin.
>

> --
> Dr. J.J. Paijmans

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.