[linux] dnsmasq en windows, DNS versus DHCP

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Dec 8 08:46:28 CET 2020

On Mon 07 Dec 2020, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Ik heb er even naar gekeken en het ziet ernaar uit dat Dnsmasq een voordeel
> heeft boven de gewone DHCPD + BIND. Stel je beheert een lokaal DNS domein
> en de DHCP server wijst dynamisch IP-adressen toe. De clients krijgen dan
> namen bijv. werkplek00.school t/m werkplek99.school. Als de beheerder dan
> een foutmelding in haar syslog ziet, dan wil ze graag weten van welke PC
> die afkomstig is, maar dat is niet zomaar terug te vinden, want die krijgt
> een min-of-meer willekeurige naam.
>
> Het is dus handiger als de beheerder de PCs vaste hostnames toekent als
> [...]

Met dhcpd en bind kun je prima zulke gasten in je DNS registreren.

ddns-update-style interim;

en dan een secret key die ook bij bind bekend is, zodat dhcpd gerechtigd
is om updates in de DNS zone te doen; in de zone definitie zoiets
toevoegen:

allow-update { key "dhcp"; };

Paul