[linux] dnsmasq, DNS & DHCP

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Wo Dec 9 19:10:49 CET 2020

On Tue, Dec 08, 2020 at 08:46:28AM +0100, Paul Slootman wrote:

> Met dhcpd en bind kun je prima zulke gasten in je DNS registreren.
>
> ddns-update-style interim;
>
> en dan een secret key die ook bij bind bekend is, zodat dhcpd gerechtigd
> is om updates in de DNS zone te doen; in de zone definitie zoiets
> toevoegen:
>
> allow-update { key "dhcp"; };

Jawel, met zo'n  "key" kunnen DNS (bind) en DHCP server (dhcpd) met
elkaar informatie uitwisselen.  Maar waarom twee programma's?
dnsmasq is 1 programma met o.a. de functie van DNServer en DHCPserver.
Dat is ook Daniel wat zegt.

Eerder in de thread werd gevraagd om een interne (caching) DNS te
hebben en hoe zinvol dat is. Ik heb plezier van de DNS op mijn LAN.

Paai heeft nu ook plezier van zijn DNS. Mijn inschatting is dat de
volgende stap die hij maakt is
dat de DHCP server domain 'paijmans.local' gaat uitdelen.

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse