[linux] buitengesloten uit X

paai j.j.paijmans op gmail.com
Za Dec 12 22:36:02 CET 2020

Vreemd...

een goed functionerende nomachine op een server. Kubuntu 18.04 en de
laatste Nomachine. Maar in feite heb je dan de grafische kaart niet
nodig, dus die haalde ik eruit.

Vanaf dat ogenblik ben ik zowel op Nomachine als rechtsstreeks op de
monitor buitengesloten. Er komt een grafisch login scherm, dat heel
traag reageert en af en toe een on-screen toetsenbord. Ik kan met veel
geduld mijn password intypen, maar dat reageert verder niet.

Vanaf een andere machine kan ik wel met ssh inloggen.

Terugplaatsen van de grafische kaart hielp niet.

Wat zou er gebeurd kunnen zijn, en hoe verhelp ik dat via de command line?

Paai