[linux] buitengesloten uit X

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Dec 13 06:16:38 CET 2020

On Sat, Dec 12, 2020 at 10:36:02PM +0100, paai wrote:
> Vreemd...

"Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij bijzonder", Juf Ank in "De
luizenmoeder"

> een goed functionerende nomachine op een server. Kubuntu 18.04 en de laatste
> Nomachine. Maar in feite heb je dan de grafische kaart niet nodig, dus die
> haalde ik eruit.
>
> Vanaf dat ogenblik ben ik zowel op Nomachine als rechtsstreeks op de monitor
> buitengesloten. Er komt een grafisch login scherm, dat heel   traag reageert
> en af en toe een on-screen toetsenbord. Ik kan met veel geduld mijn password
> intypen, maar dat reageert verder niet.
>
> Vanaf een andere machine kan ik wel met ssh inloggen.
>
> Terugplaatsen van de grafische kaart hielp niet.

> [...]

Een mix van zomaar iets doen en snel opgeven.[1]

> en hoe verhelp ik dat via de command line?

Ik kan je een richting opsturen.  Of het ook de juiste richting was
moeten we nog achterkomen.

Inschatting is dat er nog verwijzingen zijn naar de insteekvideokaart.
Die verwijderen of vervangen naar waardes / instellingen voor de
onboardvideo.

Groeten
Geert Stappers

[1] Ja, dat zal vastwel verkeerd ontvangen worden.
--
Silence is hard to parse