[linux] USB Boot devices

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Dec 13 20:14:53 CET 2020

Previous-Subject: Re: [linux] Dacht dat DVD's duur waren ...

On Sun, Dec 13, 2020 at 06:06:39PM +0100, Mark Janssen wrote:

> Of, als je een (rooted) android telefoon hebt, de USB Mountr (fdroid)
> applicatie, je zet de iso op de storage van je telefoon, kies de
> betreffende iso in de app, en sluit je telefoon aan op de usb-poort.
> Tada ... een virtuele cd-rom/dvd-rom drive met die iso gemount ;)
> Kan je ook van booten.
>
> Het kan ook met losse hardware, die ik iedere sysadmin kan aanbevelen
> (hoewel lastig te krijgen) de IODD 2541 of 2531 (amazon.de). Externe
> USB-harddisks/ssd's met iso-mounting support.
> Sinds ik die heb, heb ik nooit meer usb-sticks met iso's hoeven schrijven,
> [...]

Staat er:
  Heeel veel computers kunnen booten van een USB-CDROM.
  Danwel makkelijker booten van "USB-CDROM" dan van "USB-Storage".
??
Als ik het verkeer gelezen heb, spreek me dan a.u.b. tegen.

Van een USB-CDROM als een IODD 2541  of een IODD 2531,
wat voor een device klasse is dat?  `lsusb -v -S x:y`

Regards
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse