[linux] nogmaals over poorten en firewall

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Vr Jan 17 13:46:41 CET 2020

Hoi Julien,

On Fri, 2020-01-17 at 11:46 +0100, Julien Michielsen wrote:
> Om pan werkend te krijgen moet het nieuws binnen kunnen krijgen, en
> moet de betreffende poort open staan in de firewall.

Ik ken setups waar standaard alle uitgaand verkeer toegestaan wordt.
Hou ook rekening met de firewall / gateway in het netwerk.

> Ik wil graag poort 119 open zetten, en hoopte dat voor mijn ubuntu
> firewall te kunnen doen met sudo allow ufw 119/nntp
>
> Dat gaf de melding ERROR: ongeldige poort
>
> Daarna heb ik dit veranderd in
> sudo allow ufw 119/tcp

In beide voorbeelden staan allow en ufw verkeerd om ;-) Volgens mij is
119 / nntp, twee keer het zelfde. 119 / tcp the way to go.

> en dit werd geaccepteerd. Daarna met goede hoop pan opgestart, maar
> kreeg onmiddelijk weer een segfault.  Iemand die een nieuwslezer
> gebruikt en een ander commando voor zijn firewall geeft?

Wat zegt sudo ufw status nu?

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/