[linux] X11 configuratiefile Linux Mint 19.3

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Jan 17 14:04:22 CET 2020

On Fri 17 Jan 2020, Azem wrote:

> Op mijn laptop met Linux Mint 19.3 "Tricia" bestaat /etc/X11/xorg.conf niet.
> Desalniettemin wil ik de X configuratie aanpassen - meer bepaald de
> schermresolutie. Weet iemand toevallig welk bestand ik moet hebben?

Als je al wel met X beeld hebt, dan kun je arandr gebruiken om
interactief de config aan te passen. Die genereert weer een shell script
die je in een opstart script kunt opnemen.

Zo heb ik op werk een docking station waarop ik 2 schermen aangesloten
heb. Om dat goed te zetten staat in de script:

xrandr --output VGA-1 --off \
       --output LVDS-1 --off \
       --output HDMI-3 --off \
       --output HDMI-2 --mode 1920x1200 --pos 0x0 --rotate normal \
       --output HDMI-1 --off \
       --output DP-3 --off \
       --output DP-2 --off \
       --output DP-1 --mode 1920x1200 --pos 1920x0 --rotate normal

> Een zoekopdracht levert vooralsnog veel "ruis" op.

Misschien helpt https://wiki.gentoo.org/wiki/Xorg.conf wel.
Er staat wel bovenaan een notitie dat het aanmaken van een xorg.conf
bestand een laatste redmiddel is.

Paul