[linux] nu bash 5.0 "export" niet meer heeft, mijn environment goed gezet via .profile

Hans Paijmans j.j.paijmans op gmail.com
Zo Jun 28 07:59:47 CEST 2020

On Sun, Jun 28, 2020, 7:20 AM Nico Rikken <nico op nicorikken.eu> wrote:

> Bedankt voor de tip!
>
> Ook ik heb Bash 5, op Debian Bullseye, en daarin werkt export prima.
>
> Misschien wat debug opties om het probleem te localiseren:
>
> Checken of het commando bekend is (waarschijnlijk dus niet):
> compgen -c | grep export
>
> Checken of je de help van export aan kan roepen:
> export --help
>
> Mogelijk dat de inrichting in Ubuntu wat specifieker is, maar het lijkt
> me niets voor hun om zo'n gangbare werkwijze te breken.
>
> Groeten,
> Nico Rikken

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb je Ubuntu verteld dat je Bash
gebruikt? Standaard hebben ze namelijk Ash en awk in plaats van bash en
gawk, maar dat vertellen ze je niet, en het installeren van bash alleen is
niet voldoende...