[linux] nu bash 5.0 "export" niet meer heeft, mijn environment goed gezet via .profile

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Jun 28 14:10:54 CEST 2020

On Sun 28 Jun 2020, Hans Paijmans wrote:

> Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb je Ubuntu verteld dat je Bash
> gebruikt? Standaard hebben ze namelijk Ash en awk in plaats van bash en
> gawk, maar dat vertellen ze je niet, en het installeren van bash alleen is
> niet voldoende...

"export" is gewoon een POSIX standaard, elke shell dient die te
begrijpen. Ook ash snapt export.

Er zal wat anders aan de hand zijn, maar ik vrees dat we nooit achter
zullen komen wat precies.

Een ding: "export" is een builtin, dus iets als:

$ exec export BLA=123

zal een fout geven:

bash: exec: export: not found

Idem met sudo:

$ sudo export BLA=123
sudo: export: command not found

Beide voorbeelden zouden overigens totaal zinloos zijn, ook al zouden ze
werken, omdat de environment maar zolang leeft als het process waarin
die gezet is, en na de export zou de shell ook direct termineren en dus
de zojuist gezette environment zou verdwijnen.

Paul