[linux] nu bash 5.0 "export" niet meer heeft ... gedoe om niks

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Zo Jun 28 19:08:38 CEST 2020

Julien Michielsen schreef op 27-06-2020 21:08:
> De eerste regels van mijn .bashrc zoals ik die had zagen eruit als
> volgt:
> export NNTPSERVER=localhost
> export LANG="nl_NL.UTF-8"
> export LANGUAGE="nl_NL op euro"
> en ook nog deze grote joekel
> export
> LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib:/usr/X11R6/lib:/usr/lib64:/home/julien/local/curl-7.15.3/lib:/opt/gnome/lib64/:/home/julien/google-earth/:/usr/lib/flash-plugin
> export
> [...]

Na de reacties op mijn eerste mail heb ik het nog een keer geprobeerd,
en de bash-versie
die ik nu heb staan (GNU bash, version 5.0.16(1)-release
(x86_64-pc-linux-gnu)
heeft geen moeite met de .bashrc die eerder foutmeldingen omtrent export
ophoestte
(zoals hierboven weergegeven).  Welke versie ik had toen ik die
export-meldingen kreeg,
heb ik niet opgeschreven.  Na gezien te hebben dat het bash-5 was heb ik
er (jammer genoeg)
geen verdere aandacht aan besteed, en alleen geconstateerd dat bash-5
export niet meer
accepteerde. Heb nog even gekeken wat voor bash-vormen er zijn in 20.04:
5.04ubuntu1,
evenals 5.05 en 5.06, allemaal met ubuntu1 erachter.
Maar de standaard-installatie die ik er nu op heb staan geeft geen
problemen.
Hoe ik die wel heb kunnen krijgen weet ik niet, en is ook niet meer
interessant, nu ik
kan doen wat ik altijd kon, mijn .bashrc wordt geaccepteerd, en de toen
geziene problemen
er niet meer zijn.  Dat laatste ook maar gelukkig: het zou vervelend
zijn basis-commando's
als export niet meer te kunnen gebruiken.
Betreffende de vraag van Niko Rikken of ik bash wel had geïnstalleerd,
en niet Ash of AWK:
te laat om dat nog na te gaan, maar het lijkt me toch vreemd, en bijna
uitgesloten, dat een
installatie je met zo iets op zou zadelen.
Dat was het dan.
Julien
--
Julien Michielsen