[linux] Weet iemand een geschikt programma voor online vergaderen?

Daniel Kropveld daniel op linux020.nl
Vr Mrt 20 09:16:59 CET 2020

Daniel C. von Asmuth schreef op do 19-03-2020 om 19:03 [+0100]:

> De Matrix is een Open Source gedistribueerd chat netwerk met
> bestanden delen, VoIP en meer.
>
> https://matrix.org/

Ja, ik heb ooit hier een lezing gehouden over rocket.chat
Hoewel het veel bling-bling heeft ben ik gefrustreerd ermee opgehouden
omdat het me maar niet lukte een reverse proxy te maken naar dat
servertje op een externe Pi op mijn LAN.

Zelf een matrix servertje ingericht (op een banana pi met een SATA
SSD). en dat duurde slechts een middagje voordat alles goed werkte. Wij
van Linux020 gebruiken het heel intensief, 40 leden en een stuk of 20
kamers (groepen) en de pi kan het goed aan. (Het is nog niet
gefedereerd, maar dat komt binnenkort)

Video-conferencing heb ik maar een paar keer gedaan, en ging uitstekend
(mits een goede internet aansluiting). Het gebruikt Jitsi (op basis van
WebRTC), daarvoor stelt matrix een jitsi-server en een stun server
beschikbaar. Maar voor de alu-hoedjes kan je eigen servers opzetten.

Met https://meet.jit.si heb ik ook goede ervaringen, maar het vereist
een erg goede verbinding (p2p in een groepsgesprek neemt erg veel
bandbreedte), en grote discipline van de deelnemers dat iedereen op
zijn spreekbeurt wacht.

Propriety programma's als Skype zouden op deze lijst eigenlijk niet
genoemd moeten worden

groet
Daniel Kropveld
Linux020 amsterdam