[linux] Weet iemand een geschikt programma voor online vergaderen?

Nico Rikken nico op nicorikken.eu
Vr Mrt 20 09:41:53 CET 2020

Wat veel wordt vergeten bij Jitsi is dat de meet.jitsi bewust p2p is
opgezet, via WebRTC.
Hoe meer gebruikers, hoe meer bandbreedte, want iedereen is een stream
naar elkaar aan het sturen. Dit gaat vaak stuk ergens tussen de 5 en 10
gebruikers, maar scheelt aan de server-zijde, want die hoeft slechts
gebruikers aan elkaar te koppelen, maar geen dataverkeer af te handelen.
Tools als Slack en Whereby (voormalig appear.in) schakelen voor een
betaald account over naar een centrale hub voor de streams, dat scheelt
bandbreedte en lost dit schaalprobleem op.
Jitsi biedt dit ook aan, maar volgens mij niet als publieke dienst. Dat
is Jitsi Videobridge: <https://jitsi.org/jitsi-videobridge/> die je
zelf moet (laten) hosten.
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar dat is volgens mij dé
Open Source video bridge oplossing. Ook Nextcloud heeft hier mee
samengewerkt als ik het me goed herinner.