[linux] TV Box van Linux bewuste fabrikant, raspi

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Mrt 29 12:34:12 CEST 2020

On Sat, Mar 28, 2020 at 09:13:56PM +0100, paai wrote:

> Wat doen ze? Als het gewoon mediaspelers zijn kun je een Raspberry Pi
> optuigen...

Ja, laten we het ook over de Raspberry Pi hebben.
Die is juist bedoelt voor tweaking en interresante exprimenten.

Wat ik van de raspi weet

* Ergens in 2010 was er het besef dat mensen niet meer knutselende
  met hun (te dure?) computer. Dat ze te gelukkig waren met hun "black box"
* Er was behoefte aan een computer voor electronica exprimenten
* Op 29 februari 2012 kwam toen de  Raspberry Pi:
  * zonder kast (want kast zit knutsel werk in de weg)
  * zonder aan-uit-schakelaar (je kunt toch de stekker eruit trekken)
  * zonder voeding (je hebt toch wel ergens een 5Volt voeding liggen)
  * zonder ROM (wel iets dat van SD-kaart gaat lezen)
  * met video decoder chip (die de chipfabrikant aan het afstoten was)
  * met ARM v4 (of v5?) (oude ARM versie die toen al niet meer in Debian zat)
  * special edition met ethernet (m.b.v. USB to ethernet)
* Een aantal mensen was er gelukkig mee
* Een groter aantal mensen was gelukkiger met de latere versies
* Er was, misschien nog steeds, gedoe over niet open drivers
* Er is vaak gedoe met SD-kaartjes

Raspberry Pi versie 4
* + ARM v7 (of v8)  (ARM versie die wel gewoon in Debian zit)
* + 4Gbyte RAM is mogelijk
* - over ROM wordt niet gesproken
* - Ethernet gaat via USB-3
*(- Verkopers die je een koelblok willen verkopen)

Verdere vraagtekens bij die raspi versie 4
* twee HDMI connectors, zijn dat twee "videokaarten"?
* nog steeds closed source video drivers?

Voor Small Office Home Office  netwerk aparatuur (wifi router)
is TP-link een Linux bewuste fabrikant. Hun producten hebben
OpenWRT vanuit de fabriek.
Ook hebben ze https://www.tp-link.com/nl/support/gpl-code/

Mocht de discussie weer over "TV Box van Linux bewuste fabrikant"
gaan, haal dan a.u.b. van Subject de toevoeging  ", raspi" weg.

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse